I Lifes senaste undersökning, Hälsobarometern, har man ställt frågor om kost och motion till 1 007 personer. Resultatet visar att svenskarna är ett medvetet folk när det kommer till hälsa. När svenskarna svarar på frågan om varför de tränar, uppger 23 procent att det är den långsiktiga hälsan som är den främsta anledningen, följt av 20 procent som tycker att hålla sig frisk är det främsta skälet. Var sjunde, 14 procent, tränar för att gå ned i vikt. Något överraskande uppger endast tre procent att de tränar för att se bättre ut och fyra procent för att bygga muskler.
Att försöka kombinera regelbunden träning med en sund kosthållning kan vara en bra idé för att upprätthålla en god hälsa. Men trots att många svenskar är aktiva i fråga om träning, går motion inte nödvändigtvis alltid hand i hand med en bra kost. Hälsobarometern visar nämligen att fyra av tio inte har en bättre kosthållning i perioder då de tränar regelbundet. Allra slarvigast med kosten under träningsperioden är män där endast 22 procent uppger att de äter hälsosamt och allsidigt. Motsvarande siffra bland kvinnor är 27 procent.
– En allsidig kost tillsammans med regelbunden motion är en oslagbar kombination för att man ska må så bra som möjligt. Under perioder då man tränar är kroppen i extra stort behov av näring eftersom man också gör av med mer energi, men ibland kan det vara svårt att få ihop det av olika anledningar. Då kan det faktiskt vara ett bra alternativ att komplettera med kosttillskott speciellt framtagna för träning och återhämtning i form av vitaminer och mineraler för att kroppen ska få den näring och energi den behöver, säger Jan Wiberg, kvalitetsansvarig på hälsokedjan Life.
Jan Wiberg, kvalitetsansvarig Life Sverige
Mobil: 070-225 81 61
E-post: jan.wiberg@lifeeurope.com
Undersökningen genomfördes av Norm på uppdrag av Life under februari 2014. Totalt deltog 1007 svenskar från ett riksrepresentativt urval.
Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 440 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 600 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 304 anställda*** och omsatte ca 786 miljoner SEK 2013. Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland ca 1,7 miljarder SEK.
* Life innefattar Lifekoncernen inkl Lifes medlems- och franchisebutiker.
** Lifekoncernen äger och driver 107 egenägda butiker
*** Medelantalet anställda
Total | Kvinna | Man | 18-30 år | 31-40 år | 41-50 år | 51-65 år | |
För att främja min långsiktiga hälsa | 23 % | 26 % | 20 % | 15 % | 21 % | 26 % | 29 % |
För att hålla mig frisk | 20 % | 20 % | 19 % | 16 % | 19 % | 18 % | 24 % |
Jag tränar aldrig | 16 % | 14 % | 19 % | 14 % | 14 % | 22 % | 17 % |
För att gå ned i vikt | 14 % | 17 % | 11 % | 14 % | 19 % | 12 % | 12 % |
För att hålla min befintliga form | 8 % | 6 % | 9 % | 8 % | 6 % | 6 % | 10 % |
För att det är kul | 5 % | 5 % | 5 % | 8 % | 6 % | 6 % | 2 % |
För att bygga muskler | 4 % | 2 % | 6 % | 9 % | 4 % | 3 % | 0 % |
För att se bättre ut | 3 % | 4 % | 2 % | 9 % | 2 % | 1 % | 0 % |
Annat | 3 % | 3 % | 3 % | 0 % | 4 % | 4 % | 2 % |
För att kunna äta vad jag vill | 2 % | 1 % | 2 % | 4 % | 2 % | 1 % | 1 % |
För att gå upp i vikt | 1 % | 1 % | 1 % | 3 % | 0 % | 0 % | 2 % |
Vet ej | 1 % | 1 % | 2 % | 2 % | 1 % | 1 % | 2 % |
För att det är socialt | 0 % | 0 % | 1 % | 0 % | 1 % | 1 % | 0 % |
Total | Kvinna | Man | 18-30 år | 31-40 år | 41-50 år | 51-65 år | |
Nej, jag äter inte mer hälsosamt i perioder då jag tränar regelbundet | 40 % | 38 % | 41 % | 38 % | 46 % | 39 % | 38 % |
Nej, jag äter alltid hälsosamt oavsett om jag tränar eller inte | 25 % | 27 % | 22 % | 18 % | 18 % | 23 % | 36 % |
Ja, jag äter mer hälsosamt i perioder då jag tränar regelbundet | 23 % | 25 % | 22 % | 34 % | 27 % | 26 % | 10 % |
Vet ej | 12 % | 10 % | 14 % | 10 % | 10 % | 12 % | 16 % |