Köpvillkor
Tillämpning och Konsumentskydd
De här Köpvillkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Life Butiksdrift Sverige Aktiebolag, organisationsnummer 556652-0127, nedan kallat ”Lifebutiken.se”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd på samtliga köp på Lifebutiken.se.
Upprättande av avtal om köp
Lifebutiken.se's varor beställs på www.lifebutiken.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Lifebutiken.se via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. Lifebutiken.se ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.lifebutiken.sekan avtal endast ingås med kunder som har en leveransadress i Sverige.
Leverans
Normal leveranstid är 1 – 2 arbetsdagar från det att Lifebutiken.se har bekräftat din beställning via e-post.
Beställningar lagda innan kl. 13.45 på vardagar skickas normalt samma dag (med förbehåll för att något du beställt kan vara slut eller ha utgått, då kan hanteringen av din order komma att försenas till nästkommande vardag). Inga beställningar hanteras under helgdagar.
Lifebutiken använder följande fraktalternativ:
• PostNord Varubrev 1:a klass tillämpas för mindre försändelser (som väger under 2 kg). Med undantag av försändelser som innehåller brandfarliga ämnen, som tex rena eteriska oljor. Om paketet inte ryms i brevlåda lämnas det i vissa fall utanför din dörr, alternativt lämnas på närmaste ombud, det är en bedömning som görs av PostNord.
• PostNord Paket tillämpas på stora paket (som väger över 2 kg) eller paket med högt ordervärde.
Paket skickas till närmaste utlämningsställe utifrån din angivna postadress. När paketet finns tillgängligt för uthämtning skickas ett sms med information om paketets spårningsnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Om du inte angivit ett mobiltelefonnummer skickas en avisering via post. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas. Om ett ombud hämtar ditt paket ska bådas legitimation uppvisas.
• Budbee Box/Instabox Box är en alternativ leveransform där du hämtar ditt paket via ett paketskåp som du själv väljer och på en tid som passar ditt schema. Du ser adress till den valda boxen i kassan innan du slutför beställningen.
• Budbee Home levererar din order hem till dörren mellan 17-22. Viktigt att vara hemma under leveranstiden för att ta emot paketet, alterantivt markera att det går bra att chauffören lämnar paketet utanför dörren. För dörrleverans krävs ibland leveransinstruktioner och ev. portkod.
I samband med att din order skickas från Lifebutikens lager så skickas ett e-post till angiven mailadress. Paketet bör rimligast nå dig inom 1 - 2 arbetsdagar. Om du inte har erhållit din leverans inom 5 arbetsdagar så ber vi dig kontakta kundservice. Vi reserverar oss för eventuella förseningar hos fraktbolagen. Vi reserverar oss även för att paket kan försvinna/felsorteras vid transport till dig. Vi försöker då i första hand avhjälpa genom att skicka ett nytt paket till dig, i andra hand häva ditt köp.
Outlösta Paket/Misslyckade leveransförsök
Paket som inte har hämtats ut i tid från ombud/paketbox eller inte kan levereras hem (på grund av saknad information/misslyckade kontaktförsök) återsänds till Lifebutiken.se. Om detta sker debiteras du en avgift på 150 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Lifebutiken.se's administration, returfrakt och hantering.
Hämta i butik
Hämta i butik innebär köp på lifebutiken.se med vald leveransalternativ ”Hämta i butik” i kassan. ”Hämta i butik” förutsätter att produkten finns tillgänglig i butikslager hos den valda butiken. När du väljer alternativet ”hämta i butik” genomför du köpet online, men hämtar din beställning i vald Life-butik. Betalningen sker i samband med beställningen på lifebutiken.se.
När din beställning är redo att hämtas skickas en avisering via e-post till den adress du angivit vid köpet. Vänligen invänta detta meddelande innan du går till butiken för att hämta din order.
Vid upphämtning behöver du kunna visa upp giltig legitimation samt orderbekräftelse (digitalt eller utskrivet).
Beställningen ligger kvar i butik i 7 dagar från det att du mottagit aviseringen. Om den inte hämtas inom denna tid kommer köpet att annulleras och beloppet återbetalas.
Observera att eventuella ändringar eller avbokningar behöver ske innan ordern har markerats som klar för upphämtning.
Ångerrätt/Retur
Du som konsument har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Kontakta vår kundservice om du har frågor kring returinstruktionerna, samt om du ä osäker på om din vara omfattas av returrätten. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i ett väsentligen oförändrat skick. Varan behöver returneras i ett oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering. Varor som är plomberade på grud av hygienskäl är undantagna ångerrätten om plomberingen är bruten. Om du är osäker på om varan du köpt faller under detta undantag ber vi dig kontakta vår kundservice.
Observera att läkemedel samt produkter som klassificeras som livsmedel inte omfattas av ångerrätten.
Ångerfristen börjar löpa den dag då du som konsument får varan i din besittning. Om du utövar din ångerrätt, ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varan till Lifebutiken.se enligt nedan returinstruktion eller lämna in på valfri Lifebutik. Om du returernar en onlineorder i en fysisk butik, glöm inte ta med ditt ordernummer/orderbekräftelse.
Återbetalning sker till samma konto betalningen dragits ifrån, vid obetald faktura makuleras/uppdateras fakturan till rätt belopp.
Om du väljer att returnera till Lifebutiken.se ansvarar du för frakten, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Du bekostar själv returen och kan göra det med valfritt fraktsätt från valfritt ombud, eller via Budbee om du beställt ordern via dem. Glöm inte att ladda ned och skriva ut returlappen som ska skickas med i paketet, den hittar du här. Se instruktioner nedan:
Retur med fraktbolag av ditt val
Du väljer själv om paketet ska skickas som brev eller spårbart – observera dock att vi inte tar emot returer skickade som PostNord Postpaket kontant – dessa riskerar att komma till ett ombud där vi inte kan hämta paketet. Du skriver nedan adress på paketet och lämnar in på valfritt postombud:
Lifebutiken.se
c/o Life LE Logistics AB
Box 105
186 22 Vallentuna
Du som kund står för returavgiften och den baseras på paketet storlek och vikt, och utifrån fraktbolagets prislista. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning/alt. stängning av faktura att ske inom 14 dagar från det att Lifebutiken.se godkänt returen.
Retur med Budbee
För returer med Budbee kräver det att du beställt din order med detta fraktsätt samt laddar ned Budbee's app på din telefon. För retur med detta fraktsätt behöver du ingen fraktsedel och heller betala returen i förskott utan allt bokas i appen och löses av Budbee.
Du kan välja att få paketet upphämtat utanför din dörr eller lämna in paketet i en av Budbee's paketboxar. Du kan läsa hur du går tillväga på deras hemsida eller i appen.
För paket som returneras med Budbee tar vi ut en retur- och hanteringsavgift om 50 kr (SEK) och det dras av i samband med återbetalning av den returnerade varan.
Retur med Instabox
Du kan inte returnera varor med Instabox i dagsläget. Om du köpt varor som levererats med Instabox följer du instruktionerna för "Retur med fraktbolag av ditt val".
Reklamation
Enligt konsumentköplagen har du som kund tre års reklamationsrätt. Om en vara är felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen får du reklamera varan eller köpet. Vi ber dig då att kontakta vår kundservice/butik med en utförlig felbeskrivning och följ våra vidare instruktioner. Reklamation till Life ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. Lifebutiken.se förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverera varan och i sista hand göra ett återköp. Det är viktigt att du rapporterar felet till oss så snart som möjligt efter att du mottagit varan eller upptäckt felet. För att få din reklamation godkänd måste du kontakta oss innan du skickar tillbaka din vara. Varor som är köpta på Lifebutiken.se kan reklameras i butik, och vice versa.
Retur av kampanjvaror
Om du returnerar ett kampanjerbjudande, exempelvis ”Köp 2 betala för 1” så ska du returnera båda produkterna. Om du köpt ett erbjudande där en produkt följt med på köpet, exempelvis ”Köp valfritt shampoo, få en hårborste på köpet” så ska du även återlämna hårborsten. Om man returnerar bara delar från ett flerköpserbjudande så upphör erbjudandet och du betalar fullt pris.
Transportskador
Lifebutiken.se ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under transport till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Lifebutiken.se rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Lifes kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada, samt gärna ta bilder som underlag.
Betalning
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Via klarna Checkout har vi även 3D-secure verifiering för Visa och Mastercard. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Lifebutiken.se’s (Life Butiksdrift Sverige Aktiebolag) köpvillkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. En kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. Frågor om Klarna Checkout kan du ställa hos deras kundtjänst.
I samarbete med Adyen erbjuder vi direktbetalning med Visa och Mastercard, Swish, Klarna Faktura, eller Klarna Konto. Lifebutiken.se säljer inte mot postförskott. Köpesumman reserveras när du har fått orderbekräftelsen. När du handlar hos oss hanteras betalningen av Adyen. All kortinformation lagras enligt kortföretagens regler. Om inte reservationen kan genomföras förbehåller vi oss rätten att makulera beställningen. Vi informerar dig om en sådan eventuell makulering. Kortet debiteras först när beställningen har skickats.
Bonus
Du har möjlighet att betala med intjänad bonus som medlem. Nyttjad bonus dras av från ditt bonussaldo när beställningen är slutförd. Du ser din tillgängliga bonus när du loggar in på Mina Sidor. Den bonuscheck som visas är det totala bonusbeloppet.
Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Lifebutikens skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Lifebutikens förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Lifebutiken.se rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Personuppgifter
Lifebutiken.se ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med gällande tillämplig lagstiftning. Genom godkännande av köpeavtalet med Lifebutiken.se samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Lifebutiken.se, eller Lifebutiken.se's samarbetspartners, genom sms, e-post eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden. Se hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy.
Om cookies
Den här webbplatsen innehåller cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn. Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Se hur vi hanterar dina cookies i vår Integritetspolicy.
Pris- och produktinformation
De priser som anges på www.lifebutiken.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Lifebutiken.se rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Lifebutiken.se inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Vi reserverar oss för att en bild av en produkt kan ha ändrats utan vår vetskap och att den förpackning du köpt därför kan se annorlunda ut. Vi uppdaterar våra bilder och vår produktinformation allt eftersom vi får notifikation om ändring.
Produktsäkerhet
Lifebutiken.se tillhandahåller noga kontrollerade och godkända produkter i sortimentet. Kosttillskott är endast ett komplement och kan inte ersätta en varierad kost.
Övrigt
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Du kan även registrera ditt ärende via EU-kommissionens webbplats för klagomål gällande köp online eller på ARN.se
Kontakt ARN Telefon växeln: 08 508 860 00 , Brev: Box 174 , 101 23 Stockholm
Frågor om köpvillkor
För frågor kring innebörden av dessa Köpvillkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Lifes kundtjänst.
Kontaktuppgifter
Life Europe AB
Besöksadress:
Dalagatan 7 3TR
111 23 Stockholm
Postadress:
BOX 13057
103 02 Stockholm
Org.nummer: 556685-9160