Hem

Så skapas kosttillskott direkt från naturen

text: SOFIA LUNDGREN

Kosttillskott

Shoppa och läs mer om

Den viktigaste egenskapen hos ett vitamintillskott är hur väl kroppen kan ta upp det, menar Lifes kvalitetssäkrare Jan Wiberg. Här är metoderna som tar hjälp av naturen och koncentrerar det bästa från växtriket.
Utvalda produkterRekommenderade produkter från Lifebutiken

Trots att det går att producera helt naturliga vitamintillskott, så är många av de vitaminer som säljs på marknaden idag framställda på syntetisk väg. 

– Att framställa till exempel konstgjord askorbinsyra, som ger C-vitamin, är både enklare och billigare på kemisk väg än att utvinna naturliga vitaminer, berättar Jan Wiberg, kvalitetsansvarig på Life.

En möjlig nackdel med att framställa syntetiska vitaminer är dock att man producerar och isolerar endast själva vitaminämnet, och går miste om andra hjälpämnen som gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig tillskottet. 

– Men när vi framställer Lifes naturliga vitaminer utvinner vi dem ur frukter och grönsaker. Betakaroten i våra vitaminer utvinns till exempel ur en speciell svampart och B-vitaminerna kommer från guavafrukt, säger Jan Wiberg. 

För att hjälpa kroppen att förstå hur den ska ta upp och använda vitaminerna, låter man andra hjälpämnen följa med på köpet. Det gör att kroppen känner igen vitamintillskotten och har lättare att ta upp dem.

Så nära naturen som möjligt

Wild Nutrition är ett brittiskt företag som anammat en annan spännande tillverkningsmetod: Food grown. Också här bygger det på teorin om att det bästa sättet för kroppen att tillgodose sig tillskott, är att komma så nära naturen som möjligt.

Henrietta-Norton-Wild-Nutrition.jpeg
Henrietta Norton, som tillsammans med sin man är grundare av Wild Nutrition, arbetade under flera år som dietist på olika välrenommerade kliniker i London. Hennes fokus låg framför allt på fertilitet, graviditet, endometrios och klimakteriet. Wild Nutrition startade efter att Henrietta såg ett behov av kosttillskott utan tillsatser, men anpassade efter framför allt kvinnors växlande näringsbehov.

- Idag är många i behov av kosttillskott på grund av vår livsstil och vår kosthållning. Men vi har väldigt olika behov, beroende på var i livet vi är just nu. Men många av tillskotten på marknaden är allt för generiska, säger Henrietta Norton.

Tillskott som kroppen har lättare att absorbera 

Wild Nutritions vision var att skapa tillskott som kroppen verkligen kan tillgodose sig, i en beredningsform som kroppen känner igen och kan använda effektivt. Svaret fanns i food grown-metoden som utvecklades på 70-talet av ungerske kemisten och farmakologen Endre Szalay, efter landsmannen och Nobelpristagaren Albert Szent-Györgyis teori om att vitaminer i råvaror är mer effektiva än i isolerad form. 

Szalays vision var att skapa kosttillskott som efterliknade naturens sätt att ta upp näring. Food grown-metoden går i korthet ut på att man utgår från hela råvaror, som exempelvis apelsiner eller morötter, och maler sönder dem med skal och allt för att verkligen ta till vara allt nyttigt som finns i dem. Sedan tillsätts koncentrerade näringsämnen som får växa tillsammans med råvaran och inlemmas i dess sammansättning. Om man tar apelsin som exempel så handlar det om att tillsätta extra C-vitamin till apelsinen, för att få en högre vitaminkoncentration, och samtidigt utnyttja alla de hjälpämnen som finns naturligt i apelsinen. Det färdiga resultatet är sedan ett tillskott som kroppen har lättare både att absorbera och distribuera.

Naturliga-kosttillskott-inspiration-800x348.jpg


– Den här metoden har främst använts i livsmedelsindustrin, det har än så länge handlat om kanske 2–3 märken i USA och en tillverkning i väldigt liten skala i Storbritannien. Forskarna bakom metoden har, förutom sina ambitioner som vetenskapsmän, också haft en ”feng shui-attityd” – de har velat göra gott och därför nobbat anbud från stora företag, berättar Henrietta Norton. 

Mer medvetna konsumenter

Wild Nutrition startade i liten skala med tillverkning enbart för Henriettas klienter, men har vuxit snabbt – 350% bara det första året. Idag, några år senare, har större delen av sortimentet nått Lifes butiker i Sverige.

– Vi ser en väldigt stark potential för den här sortens kosttillskott: när Wild Nutrition lanserades för fem år sedan var läget annorlunda och inte så många såg någon större skillnad på olika tillskott. Sedan dess har vi konsumenter blivit mycket mer medvetna om var det vi stoppar i oss kommer ifrån. Vår ambition är inte bara att erbjudabra produkter, vi vill utbilda också. Den som väljer våra produkter ska kunna känna att beslutet är välgrundat, säger Henrietta Norton.