Hälsoguiden

Frakt & Leverans


Nedan kan du läsa om de fraktsätt Life erbjuder. Alternativa fraktsätt för din beställning genereras efter den adress du anger i kassan. Om ett specifikt fraktsätt inte blir synligt i kassan innebär det att just det fraktbolaget inte levererar till den angivna adressen.


Fossilfria e-handelstransporter

Alla våra transporter är helt fossilfria, vilket innebär att du kan handla hos oss med vetskapen om att din beställning levereras med minimal påverkan på miljön.

Life strävar ständigt efter att minska vår klimatpåverkan och genom att eliminera användningen av fossila bränslen i våra transporter tar vi ett aktivt steg mot att skapa en mer miljövänlig e-handelsupplevelse. Varje paket som skickas från oss är drivet av förnybar energi och utformat för att minimera vårt ekologiska fotavtryck.


Leveranstider

Vi har som mål att skicka alla ordrar som kommer in innan 12.00 samma dag, det innebär att du bör ha ditt paket inom 1-3 vardagar oavsett vilket fraktsätt som väljs. Ordrar som kommer in efter 12.o0 skickas nästkommande vardag.

Fraktsätt


Instabox Hemleverans

Leveranser direkt till din dörr under eftermiddag och kväll. Du kan enkelt spåra din leverans via länken som skickas till angivet mobilnummer/epost, samt se beräknad tid för leverans. Om du inte är hemma eller av annan anledning inte kan ta emot paketet fysiskt så kan du välja att paketet ska lämnas utanför din dörr. Om du får förhinder eller av någon annan anledning inte kan ta emot en leverans kan du enkelt boka en ny leveransdag via Instabox portal.


Budbee & Instabox Paketskåp

Leveranser till en paketskåp som du själv väljer, och på en tid som passar ditt schema. I kassan ser du vilka paketskåp som finns närmast det postnummer du anger, och väljer den som passar dig bäst. Paketet finns tillgängligt i paketskåpet 1-2 dagar efter slutfört köp, och när det är redo för upphämtning får du ett sms med den kod du behöver för att öppna skåpet. Paketet finns tillgängligt i skåpet i fem dagar, den femte dagen returneras det. 


PostNord Varubrev

PostNord Varubrev används för att skicka spårbara brev som väger upp till två kilo. Varubrev levereras i största mån till brevlåda/dörr men kan i vissa fall levereras till ombud och behöver då hämtas ut. Varubrev kräver ingen legitimation vid uthämtande, och behöver hämtas ut inom sju dagar från att det levererats till ombudet - den sjunde dagen returneras paketet om mottagaren själv inte förlänger liggetiden via spårningslänken. I PostNord App kan mottagaren följa leveransen hela vägen från upphämtning till leverans. När Varubrev har levererats vid dörren fotograferas det, och bilden blir tillgänglig för avsändaren och mottagaren.


PostNord Paket

PostNord Paket tillämpas på större paket som väger över två kilo eller paket med högt ordervärde. Paket skickas till närmaste utlämningsställe utifrån din angivna postadress, alternativ det ombud du ändrar till i kassan. När paketet finns tillgängligt för uthämtning skickas ett sms med information om paketets spårningsnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Om du inte angivit ett mobiltelefonnummer skickas en avisering via post. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas. Om ett ombud hämtar ditt paket ska bådas legitimation uppvisas. Paket är tillgängliga på ombud i sju dagar och liggetiden kan förlängas ytterligare sju dagar av mottagaren via spårningslänken. I PostNord App kan mottagaren följa leveransen hela vägen från upphämtning till leverans.


DHL 

DHL kommer upp som enda fraktsätt i kassan när din order är för stor/tung för att levereras av någon av ovan nämnda bolag. Ordrar som skickas med DHL levereras till ett ombud och du som kund blir aviserad via sms när paketet är redo för upphämtning. Paketet finns tillgängligt på ombudet i en vecka, den sjunde dagen returneras det.