Hälsokedjan Life lanserar Naturoteket

2015-03-31

– en ny affärsmöjlighet för alla aktörer och bolag som säljer hälsoprodukter.

Life Europe vill erbjuda fler att ta del av den samlade kompetens som finns inom Life. Därför har man nu utvecklat Naturoteket – ett enkelt och tydligt affärskoncept som underlättar för entreprenörer och företagare att erbjuda ett bra sortiment med kvalitativa hälsoprodukter. Naturoteket kommer i år att utvecklas och lanseras i Sverige. Life är med sina 440 butiker i Sverige, Norge och Finland – Nordens marknadsledande och mest kända hälsokedja.

Allt fler vill sälja hälsoprodukter och tjänster och marknaden för dessa växer för varje år. Det är inte längre bara klassiska hälsobutiker som står för efterfrågan utan även exempelvis hälsocenter, terapeuter, SPA, gym och sportanläggningar. Bara i Sverige finns idag mer än 500 hälsobolag som drivs av entreprenörer som på olika sätt följer och bidrar till att utveckla den starka hälsotrend som finns i Norden.

Hälsomarknaden blir över tid mer dynamisk och det kräver successivt allt mer av den enskilda handlaren och entreprenören. Life Europe, moderbolaget till Life-kedjan, vill erbjuda fler att ta del av den samlade kompetens som finns inom Life och de två grossistbolagen – Life Logistics, Vallentuna i Sverige, och Validus Engros, Mjöndalen i Norge, och lanserar därför Naturoteket. Affärskonceptet hjälper entreprenörer och företagare att utveckla sitt sortiment och sin lönsamhet genom att använda Lifes skalfördelar som Nordens största hälsokedja, samt även tillgången till ett bra brett och djupt kvalitetssäkrat sortiment.

Varumärket Naturoteket ägs av Life Europe och kommer som första steg att utvecklas och lanseras på den svenska marknaden. Under 2016 bedöms även att en lansering är möjlig att göra i övriga nordiska länder. Naturotekets grafiska profil känns igen från det i Sverige tidigare välkända Naturapoteket – ett varumärke som också det ägs av Life Europe.

– Naturoteket är ett bra komplement till Life och ger oss ytterligare möjligheter att växa som bolag och koncern. Om intresset är tillräckligt stort räknar vi med att de första butikerna startar under juni månad i år. Driften och utvecklingen av det nya konceptet kommer att hanteras inom ramen för Life Sveriges och Life Logistics verksamhet, säger Lars Fins, koncernchef Life Europe.

Lars Fins, koncernchef Life Europe AB
Mobil: +46 (0) 709 27 80 00
E-post: lars.fins@lifeeurope.com

Jonas Borgardt, VD Life Logistics AB
Mobil: +46 (0) 708 44 45 50
E-post: jonas.borgardt@lifeeurope.com

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 439 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 770 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 362 anställda*** och omsatte ca 1,4 miljarder SEK 2014. Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsatte Life* i Sverige, Norge och Finland 2,1 miljarder SEK exkl moms.

*** Medelantalet anställda