• Fri Frakt tom 15/12
  • Bekväma betalningar med Klarna
  • Brett sortiment

Ny bok sätter dagens kostrekommendationer på prov

2014-06-30

Hur svårt är det egentligen att få i sig all näring kroppen behöver och hur relevanta är de kostråd som finns? Under 30 dagar levde journalisten Anna Hegestrand enligt Livsmedelsverkets rekommendationer gällande kost och träning. Hennes testmånad är sammanfattad i boken ”Är det så här vi ska äta?” som lanseras i dag.

Medvetenheten om träning och hälsa i Sverige har troligtvis aldrig varit större än den är nu. Samtidigt visar studie efter studie att svenskarna blir allt fetare och mer stillasittande. En viss polarisering kan också anas – de som bryr sig om kost och motion blir fler samtidigt som en stor grupp inte intresserar sig alls. Men hur ska vi äta då för att må som allra bäst? Enligt Livsmedelsverket är det fortfarande sex till åtta skivor bröd om dagen, fisk tre gånger i veckan och 500 gram frukt och grönt om dagen som gäller. Men hur många följer detta? Och hur många känner ens till att det är så här rekommendationen ser ut?

Frilansjournalisten Anna Hegestrand skriver dagligen sin blogg ”Livshjulet” där hon diskuterar de olika delar som behövs för ett balanserat liv. I samarbete med Life bestämde sig Anna för att testa Livsmedelsverkets rekommendationer under 30 dagar.

– Jag är intresserad av kost och träning så detta har verkligen varit ett drömprojekt för mig. Det som överraskade mig mest är kanske hur svårt det faktiskt kan vara att hålla rekommendationerna varje dag, inte minst gällande den mängd mat man måste äta för att få i sig all näring kroppen behöver. Jag som arbetar som egenföretagare, bor i storstad med tillgång till ett stort utbud av mataffärer och som inte har barn hade många dagar svårt att få till det för att hålla rekommendationerna. Hur svårt lär det då inte vara för exempelvis en ensamstående småbarnsförälder med heltidsjobb att få till vardagskosten enligt Livsmedelsverkets rekommendationer? säger Anna Hegestrand.

– Vår ambition med boken är att lyfta denna fråga och skapa en debatt kring hur vår kosthållning ser ut i dag. Lifes grundvärdering är att kost, motion och vila ska stå i balans med varandra – vi tror att det ger en bra grund för ett välmående liv. Vi vet samtidigt att många har svårt att följa de rekommendationer som finns gällande vad man bör äta för att kroppen ska få i sig all näring som den behöver. Näringen i flera av våra vanligaste livsmedel har också minskat de senaste tio åren vilket innebär att det behövs mer mat för att få i sig samma mängd näring, säger Thomas Johansson, marknadsdirektör på Life.

lifeboken_cover_300.jpg

Läs Lifeboken

För bilder, intervju med Anna Hegestrand eller referensexemplar av boken, kontakta:

Peter Larsson, PR-ansvarig för Life
E-post: peter@agency.se

För mer information om Life, kontakta:

Thomas Johansson, marknadsdirektör på Life

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 440 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 600 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 304 anställda*** och omsatte ca 786 miljoner SEK 2013. Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland ca 1,7 miljarder SEK.

*** Medelantalet anställda