Naturliga ingredienser i hudvård viktigt för svenskarna

2013-12-16

Naturliga ingredienser i hudvård viktigt för svenskarna - Hälsokedjan Life listar vad man bör vara uppmärksam på i innehållsförteckningen
Över hälften av svenskarna tycker att det är viktigt att deras hudvårdsprodukter är framställda av naturliga ingredienser. Det visar en ny undersökning som hälsokedjan Life låtit genomföra. Men som konsument kan det vara svårt att veta vilka produkter som är snälla både mot hud, hälsa och miljö. Life har listat några av de ämnen som man bör vara extra uppmärksam på när man läser innehållsförteckningen på hudprodukter.

Inför den stundande julen är hudvårdsprodukter en populär julklapp att ge bort. Och helst ska de vara naturliga, i alla fall om man lyssnar till svenskarnas åsikter. Mer än varannan svensk, 51 procent, tycker nämligen att det är viktigt att de hudprodukter som de använder är framställda av naturliga ingredienser. Endast fyra procent anser att detta är helt oviktigt. Det visar en ny undersökning som hälsokedjan Life genomfört bland 1008 respondenter.

Främst är det kvinnor och äldre personer som värdesätter bra hudvård. Så många som sex av tio kvinnor anser att det är viktigt att produkterna är naturligt framställda och bland personer över 55 år är det lika många som tycker samma sak.

– De företag som producerar hudvårdsprodukter jobbar med olika klassificeringar och märkningar för naturlig hudvård. Detta kan upplevas förvirrande som konsument. Som ledande hälsokedja känns det därför viktigt att vi har tydliga riktlinjer för att man ska kunna känna sig trygg när man handlar hos oss. Därför har Life tagit fram en egen policy som vi följer strikt när vi tar fram och köper in naturliga hudvårdsprodukter, säger Jan Wiberg, kvalitetsansvarig på Life Sverige.

Även om många produkter påstås vara naturliga eller ekologiska finns det en rad olika kriterier för klassificering. Samtidigt finns det ämnen som kan vara skadliga för både hälsa och miljö som man bör undvika i så hög grad som möjligt.

Enligt Life bör naturlig hudvård inte innehålla något av följande ämnen:

BHT/BHA

Ansamlas i mänsklig vävnad och försämrar immunförsvaret. Cancerogent och känd allergen.

Har negativ påverkan på miljön.

Triethanolamine / Trichloroethane

Reagerar kemiskt med andra ämnen (t ex med nitratjoner i dricksvatten och förpackningar med konserveringsmedlet bronopol) och bildar nitrosaminer som lätt tränger genom huden och är leverskadande och cancerogena.

Triklosan

Verkar antibakteriellt. Mycket giftigt för naturen och gör bakterier motståndskraftiga mot antibiotika.

Disodium EDTA

Negativ miljöpåverkan.

Formaldehyd

Återfinns bland annat i vissa nagellack och är starkt irriterande på ögon och luftvägar. Är allergi- och cancerframkallande.

Parabener

Finns forskning som visar att vissa parabener kan vara hormonstörande.

Dimethicone

Ej nedbrytbart i naturen. Negativ miljöpåverkan.

Jan Wiberg, kvalitetsansvarig Life Sverige

E-post: jan.wiberg@lifeeurope.com

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd av YouGov 2013 på uppdrag av Life. Undersökningen är gjord via webb-enkäter och har 1008 svarande. Deltagarna i undersökningen utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen gällande kön, ålder och region.

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 450 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 600 000

klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 398 anställda och omsatte ca 740 miljoner SEK 2012. Totalt, inklusive medlems- och franchisebutiker

omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland ca 1,8 miljarder SEK.