Life slutar sälja receptfria värkmediciner

2013-12-03

Allt fler svenskar överkonsumerar receptfria värkmediciner vilket till stor del beror på den ökade tillgängligheten i butik. För att ta ställning mot överkonsumtionen slutar därför Life att sälja receptfria värkmediciner i sina butiker. Beslutet är en naturlig del i Lifes profil där man vill vara den butikskedja som hjälper människor att proaktivt hålla sig naturligt friska.

I samband med att apoteksmonopolet upphörde har värkmedicin blivit allt mer tillgängligt via exempelvis vis livsmedelsbutiker och servicehandeln. Den ökade tillgängligheten har i sin tur lett till att försäljningen har ökat och att värktabletter konsumeras i allt högre grad. Hälsokedjan Life har under ett par år sålt receptfria värkmediciner i sina butiker, något som man nu väljer att sluta med som ett ställningstagande mot den ökade konsumtionen.

– Genom studier vet vi idag att många människor är beroende av värktabletter och att en överdriven konsumtion kan leda till en rad biverkningar. Ett för högt intag av paracetamol har exempelvis visat sig ge försämrade effekter på hälsan. Därför känns det som ett självklart beslut att hälsokedjan Life tar ställning mot produkter som faktiskt kan ge negativa hälsoeffekter långsiktigt, säger Lars Fins, Koncernchef på Life.

Försäljningen av produkterna i Life:s butiker beräknas upphöra helt i januari.

– Life ska vara den butikskedja som hjälper människor att hålla sig friska genom att erbjuda så naturliga produkter som möjligt. Vi vill hjälpa till att förebygga sjukdomar snarare än att bota befintliga sjukdomar. Vi vet också att det är just detta som våra kunder efterfrågar och uppskattar, vilket gör att vi känner oss mycket bekväma och självsäkra i det här beslutet, säger Lars Fins.

Lars Fins, Koncernchef Life Europe

Mobil: 0709-278000

E-post: lars.fins@lifeeurope.com

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 440 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 600 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 398 anställda och omsatte ca 740 miljoner SEK 2012. Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland ca 1,8 miljarder SEK.

Life innefattar Lifekoncernen inkl Lifes medlems- och franchisebutiker.

** Lifekoncernen ägde och drev 99 egenägda butiker vid utgången av 2012.