Life ifrågasätter Riksidrottsförbundets kampanj mot kosttillskott

2014-02-04

Riksidrottsförbundet publicerade nyligen två informationsfilmer om kosttillskott på sin Youtube-kanal. I kampanjen har de låtit undersöka 43 olika kosttillskott. Endast två produkter uppfyllde märkningskraven. Men majoriteten av preparaten som testades var avsedda att öka prestationen, gå ned i vikt eller bygga muskler och har inte något att göra med huruvida svenskarna får i sig ordentligt med näring eller ej. Det menar Nordens största hälsokedja Life som nu uppmanar till en mer objektiv granskning.

I Riksidrottsförbundets nya kampanj mot kosttillskott hävdas det att de flesta inte behöver komplettera sin diet med kosttillskott – om man bara följer Livsmedelsverkets rekommendationer. Det gäller enligt Riksidrottsförbundet även för alla som idrottar, från motionär upp till absolut elitnivå.

Vad som inte framgår i kampanjen är att väldigt många svenskar har stora problem att följa livsmedelverkets rekommendationer i praktiken. Enligt en statistiskt säkerställd undersökning som genomfördes på uppdrag av Life förra året framgår att sju av tio svenskar äter mindre fisk än vad Livsmedelsverket rekommenderar. Tre av tio svenskar, 34 procent, äter endast grönsaker tre gånger i veckan eller mer sällan än så. Endast 18 procent äter frukt dagligen, vilket Livsmedelsverket rekommenderar.

– Det finns ett tydligt behov av att komplettera mathållningen med kosttillskott för många svenskar. I synnerhet gäller detta för de som tränar regelbundet och ofta. Att Riksidrottsförbundet så fullständigt kan bortse från verkligheten är obegripligt, säger Lars Fins, Koncernchef på Life.

Riksidrottsförbundets har undersökt 43 olika kosttillskott i sin kampanj varav endast två produkter uppfyllde märkningskraven. Majoriteten av de preparat som testades var dock avsedda för att öka prestationen, bidra till viktminskning eller för att bygga muskler och är således inte representativa för alla de kosttillskott som finns på marknaden. Riksidrottsförbundets granskning är alltså mycket tvivelaktig som underlag för en diskussion angående om svenskarna får i sig tillräckligt med näring eller ej.

– Att tillsynen av försäljningen av kosttillskott måste skärpas råder det inget som helst tvivel om. EFSA, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, har utvärderat vilka substanser som är säkra att använda och som kan tas upp av människokroppen men det är fortfarande upp till återförsäljarna att följa detta, vilket Sveriges kommuner i dag har till uppgift att kontrollera, säger Lars Fins.

– En del av lösningen kan vara att försöka få till stånd en lag om att endast sport-kosttillskott som har dopningstestats i auktoriserade laboratorium får säljas – oavsett om det sker i butik eller på nätet. En sådan lag skulle säkerligen välkomnas av landets seriösa hälsobutiker, men inte av mer eller mindre skumma näthandlare, fortsätter Lars Fins.

Lars Fins, Koncernchef Life Europe
E-post: lars.fins@lifeeurope.com

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 450 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 600 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 398 anställda och omsatte ca 740 miljoner SEK 2012. Totalt, inklusive medlems- och franchisebutiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland ca 1,8 miljarder SEK.