Hälsokedjan Life öppnar nya tidens sportbutik

2015-11-16

– Life Sport Store invigs tillsammans med svenska längdlandslaget.

Nordens största hälsokedja, Life, öppnar nu sin första konceptbutik med inriktning på sport och träning. Life Sport Store, som invigdes den 12 november i köpcentret Mall of Scandinavia, kommer att ha ett extra stort utbud av träningsprodukter. I sortimentet finns bland annat proteinprodukter, kosttillskott för träning och en rad olika sporttillbehör – utöver kedjans vanliga breda hälsosortiment. Dessutom genomsyrar Lifes samarbete med svenska längdlandslaget hela butiken.
svenska längdlandslaget hela butiken.

Life har satsat stort på att utöka sortimentet av träningsprodukter i sina cirka 440 butiker runt om i Norden under de senaste åren. Bland annat har man tagit fram en produktlinje av träningstillskott, såsom proteinpulver, bars och sportdryck tillsammans med svenska längdlandslaget. Nu tar man nästa steg mot att bli ledande butikskedja för den medvetna träningsutövaren. Nu öppnar nämligen Lifes första butik med inriktning på sport och träning: Life Sport Store. Butiken invigs tillsammans med svenska längdlandslaget.

– Det känns jätteroligt att vara en del av Lifes nya butikskoncept då fokus ligger på att erbjuda både vardagsmotionärer och elitutövare noggrant kontrollerade och naturliga träningsprodukter. Svenska längdlandslaget har ett nära samarbete med Life sedan flera år tillbaka. Vi delar samma värderingar där vi lägger yttersta vikt vid att träningsprodukter ska hålla så hög kvalitet som möjligt. Exempelvis dopingtestas samtliga produkter som vi har tagit fram tillsammans med Life i den löpande produktionen, säger Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.

Life Sport Store erbjuder ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för sport och träning. Exempelvis finns ett stort utbud av proteintillskott, sportdryck, kosttillskott och träningstillbehör – men här finns också det vanliga breda hälsosortiment som Life-kedjan saluför – en komplett hälsobutik som hjälper människor att hitta en bättre balans mellan kost, motion och vila. Många varumärken i butiken är också helt nya i Lifes sortiment och finns enbart i butiken i Mall of Scandinavia.

I butiken går det även att köpa kompletta sportpaket med produkter utvalda av träningsprofiler som Leila Söderholm, Karl Dyall och svenska längdlandslaget. Perfekt för den som redan tränar aktivt, vill komma i gång med träningen eller vill addera hälsosamma produkter i sin vardag.

– Träningstrenden växer sig allt starkare och det är inte längre bara elitutövare som tränar på hög nivå. Life Sport Store riktar sig till alla som vill få ut som mycket som möjligt av sin träning och vi har lagt stor vikt vid att erbjuda produkter av hög kvalitet som är säkra att använda, säger Thomas Johansson, Marknadsdirektör på Life.

Thomas Johansson, Marknadsdirektör Life Europe

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 438 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 775 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 424 anställda*** och omsatte 1,4 miljarder SEK 2014 (proforma****). Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland 2,0 miljarder SEK. I juli 2014 förvärvade Lifekoncernen den norska hälsokostgrossisten Validus Engros AS och det norska butiksbolaget Validus Butikkdrift AS. Butikerna i Validus Butikkdrift AS var sedan tidigare medlem i Life.

I augusti 2015 öppnade Lifekoncernen den första butiken i Danmark.

** Lifekoncernen äger och driver 151 butiker *** Medelantalet anställda (FTE), inkl Validus Engros AS och Validus Butikkdrift AS (helår)