Hälsokedjan Life lanserar nytt gentest

2015-11-19

Nu lanserar Life ett nyutvecklat gentest som ger underlag för förbättrade levnadsvanor och personliga råd om nutrition, närings- och vitaminupptag, muskulatur och beroenderisker. Det är det Göteborgsbaserade företaget Life Genomics och hälsokedjan Life som i ett samarbete börjar marknadsföra ett näringsgenetiskt test på den svenska konsumentmarknaden.

De nya testerna, som fått namnet Life Nutritest, kommer att lanseras i Lifes butiker. Efter genomfört test kan butikernas utbildade hälsorådgivare ge information och råd för de som vill förändra sin livsstil.

– Life Nutritest är ett bra verktyg för att hjälpa våra kunder att hitta en livsstil som gör att de mår ännu bättre – och för nästan alla handlar det idag om att hitta en bättre balans mellan kost, motion och vila. För oss är det avgörande att kunna erbjuda våra kunder seriösa och beprövade produkter och därför har vi valt att samarbeta med Life Genomics, säger Thomas Johansson, marknadsdirektör på Life Europe AB.

– Den som testar sig får en hundrasidig helt personlig bok där resultaten gås igenom, analyseras och illustreras med grafer. Det är viktigt att resultatet förklaras för att undvika feltolkningar och lyfta fram det essentiella. Det handlar om att seriöst möta de som vill förändra sin livssituation. Därför är det viktigt att kombinera testerna med relevanta, balanserade och personrelaterade råd, säger Mikael Kubista, professor och VD för Life Genomics.

Så går Life Nutritest till:

Testet köps i en Life-butik. I hemmet, i lugn och ro, lämnas ett salivprov i en liten burk som skickas till Life Genomics laboratorium för analys. Inom fyra veckor kommer en hundrasidig personlig bok med information som är baserad på 100 genetiska variationer i nästan lika många gener. Baserat på resultaten blir det tydligt hur just du kan anpassa & utveckla dina levnads- och kostvanor utifrån den genuppsättning som du är född med. Provet gör man en gång i livet och det finns att köpa i Lifes butiker från och med mitten av november, till priset 4 500 kronor.

Thomas Johansson, Marknadsdirektör på Life

Mikael Kubista, VD Life Genomics
Mobil: 073 392 81 68
E-post: mikael.kubista@lifegenomics.se

Om Life Genomics

Life Genomics DNA-analyser grundas på 25 års forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och hos moderbolaget TATAA Biocenter och flera andra tester finns redan på marknaden, bland annat Life Genomics icke-invasiva fosterdiagnostik, s.k. NIPT och TATAA Biocenters analys av cirkulerande tumörceller. År 2013 utsågs TATAA Biocenter till Europas främsta laboratorium för genetiska analyser av analysföretaget Frost & Sullivan. Företaget Life Genomics grundades 2014 som avknoppning från TATAA Biocenter, för att utveckla erbjudanden av genetiska tester till sjukvården och allmänheten.

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 438 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 775 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 424 anställda*** och omsatte 1,4 miljarder SEK 2014 (proforma****). Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland 2,0 miljarder SEK.

I juli 2014 förvärvade Lifekoncernen den norska hälsokostgrossisten Validus Engros AS och det norska butiksbolaget Validus Butikkdrift AS. Butikerna i Validus Butikkdrift AS var sedan tidigare medlem i Life.

I augusti 2015 öppnade Lifekoncernen den första butiken i Danmark.

*** Medelantalet anställda (FTE), inkl Validus Engros AS och Validus Butikkdrift
AS (helår)