Hälsokedjan Life lanserar ny tjänst – Boka & hämta

2015-11-17

Nu lanserar nordens största hälsokedja Life sin nya leveranstjänst Boka & hämta. Tjänsten gör det möjligt att först reservera produkter på Lifebutiken.se för att sedan hämta dem i butik. Boka & hämta finns idag på ett antal orter runt om i landet och på sikt kommer fler butiker att anslutas.

Att få ihop vardagspusslet är inte alltid det lättaste och att handla kan ta upp en stor del av ens tid. Med den nya leveranstjänsten Boka & hämta vill Life bidra med en smidig lösning till sina kunder. Det finns flera fördelar för kunden med att först reservera sina produkter på Lifebutiken.se för att sedan hämta dem i butik. Genom att reservera produkterna på Lifebutiken.se innan butiksbesöket säkerställs att produkterna som kunden vill köpa finns i butik.

– Vi strävar ständigt efter att erbjuda våra kunder det bästa, oavsett om det gäller våra produkter eller någonting som har med köpet att göra. Vi är väldigt glada över att kunna leverera smarta lösningar till våra kunder som spar tid och underlättar för dem i deras vardag, säger Thomas Johansson, Marknadsdirektör på Life.

Leveranstjänsten Boka & hämta är fraktfri för kund och dessutom ett miljövänligt alternativ eftersom butikernas egna lager används. I de fall butikerna behöver beställa hem produkter så används Lifes befintliga transporter, vilket bidrar till minskade utsläpp.

– Boka & hämta i Sverige är en del av Lifes satsning på omnikanal för att knyta samman fysiska butiker med online och erbjuda kunderna en sömlös upplevelse mellan olika kanaler. Boka & hämta kommer snart även rullas ut till Life i Norge och Finland, säger Stina Rafner, Projektledare Online på Life.

Thomas Johansson, Marknadsdirektör på Life
E-­post: thomas.johansson@lifeeurope.com

Så fungerar Boka & hämta:

För att använda leveranstjänsten Boka & hämta går du in på Lifes webbplats Lifebutiken.se och handlar som vanligt. I
slutet av ditt köp väljer du Boka & hämta som leveranssätt. Betalning av din order sker i butik när du hämtar din order.
Ingen kostnad för leverans till butiken tillkommer. Leveranstiden för att hämta en order i butik är normalt 1-­7 helgfria
vardagar med reservation för eventuella förseningar. När din order är redo att hämtas får du ett mail till din angivna e-­
postadress. Om du inte hämtat ut din order efter 10 dagar från att ordern är redo att hämtas makuleras din beställning,
utan att någon kostnad tillkommer.

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 438 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och
cirka 775 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 424 anställda*** och omsatte 1,4 miljarder SEK 2014 (proforma****).
Totalt, inklusive medlems-­ och franchise-­butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland 2,0 miljarder SEK.
I juli 2014 förvärvade Lifekoncernen den norska hälsokostgrossisten Validus Engros AS och det norska butiksbolaget
Validus Butikkdrift AS. Butikerna i Validus Butikkdrift AS var sedan tidigare medlem i Life.

I augusti 2015 öppnade Lifekoncernen den första butiken i Danmark.

* Life innefattar Lifekoncernen inkl Lifes medlems-­ och franchisebutiker.
** Lifekoncernen äger och driver 151 butiker *** Medelantalet anställda (FTE), inkl Validus Engros AS och Validus Butikkdrift AS (helår)