• Fri Frakt tom 15/12
  • Bekväma betalningar med Klarna
  • Brett sortiment

Hälsokedjan Life inleder samarbete med kinesiskt bolag

2015-09-18

Det kinesiska företaget ZTE har i sin senaste satsning på hälsa fått upp ögonen för Nordens ledande hälsokedja Life. Tillsammans påbörjar man nu ett långsiktigt samarbete.

Det är med dotterbolaget Health som ZTE vill förbättra hälsan för miljontals kineser. ZTE Health har nu skrivit under ett samarbetsavtal med Life för att sälja deras produkter med start från och med hösten 2017. Hälsoprodukter från Skandinavien är nämligen av hög status i Kina och samarbetet innebär ett löfte om en affär på minst 50 miljoner kronor från hösten 2017. Året därefter kommer affären att generera minst 100 miljoner kronor.

– För att en retail-etablering och satsning i Kina ska lyckas långsiktigt krävs en bra kinesisk samarbetspart ner med tillräckliga resurser och väl etablerade nätverk på plats – det har vi verkligen funnit genom ZTE Health. Efter den uppstartssträcka som krävs för att komma på plats är vi övertygade om att detta kommer att bli ett mycket positivt tillskott i vår totala affär, säger Thomas Johansson, marknadsdirektör på Life.

Thomas Johansson, marknadsdirektör på Life

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 438 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 775 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 424 anställda*** och omsatte 1,4 miljarder SEK 2014 (proforma****). Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland 2,0 miljarder SEK.

I juli 2014 förvärvade Lifekoncernen den norska hälsokostgrossisten Validus Engros AS och det norska butiksbolaget Validus Butikkdrift AS. Butikerna i Validus Butikkdrift AS var sedan tidigare medlem i Life.

*** Medelantalet anställda (FTE), inkl Validus Engros AS och Validus Butikkdrift AS (helår)