Hälsokedjan Life inför D-vitaminens dag

2015-09-22

På onsdag 23/9 inträffar höstdagjämningen och sommaren är officiellt över. Höstens intåg betyder också en rejäl minskning i antalet soltimmar. För att uppmärksamma vikten av att få i sig D-vitamin under det solfattiga vinterhalvåret instiftar nu Nordens ledande hälsokedja, Life, D-vitaminens dag. Dagen infaller i samband med höstdagjämningen, som i år sker den 23 september.

Under sommarmånaderna kan de flesta människor producera tillräckligt med D-vitamin enbart genom att exponeras för solljus. Under vinterhalvåret är däremot solens strålar för svaga för att kroppen ska kunna bilda tillräckligt med D-vitamin. Kosten blir då den enda källan till vitaminen. Detta har lett till att allt fler svenskar väljer att komplettera med kosttillskott. Det visar försäljningsstatistik från Life där försäljningen av vitaminen har ökat med 25 procent under perioden augusti till juli 2014/2015 jämfört med samma period 2013/2014. Idag är D-vitamin en av Lifes bästsäljande produktkategorier och efterfrågan är som allra störst mellan oktober och februari.

– D-vitamin är viktigt både för den fysiska- och psykiska hälsan. Under vintermånaderna är det extra svårt att få i sig tillräckligt av vitaminen med tanke på det låga antalet soltimmar. Därför vill vi skapa en särskild dag då vi uppmärksammar vikten av att få i sig D-vitamin under årets mörkaste månader, säger Gunnel Åkerman, VD på Life Sverige.

D-vitaminens dag kommer att vara en årligen återkommande temadag som infaller samtidigt som höstdagjämningen. Tanken är att D-vitaminens dag ska bidra till att påminna svenskarna om att aktivt se över sitt D-vitaminintag. I samband med att dagen infaller kommer Life att göra ett antal aktiviteter för att höja kunskapen kring vitaminens hälsofördelar.

D-vitamin bidrar till:

• Normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor
  • Normala kalciumnivåer i blodet
  • Att bibehålla normal benstomme
  • Att bibehålla normal muskelfunktion
  • Att bibehålla normala tänder
  • Immunsystemets normala funktion
  • D-vitamin har en roll i celldelningsprocessen

Gunnel Åkerman, VD på Life Sverige
E-post: gunnel.akerman@lifeeurope.com

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 438 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 775 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 424 anställda*** och omsatte 1,4 miljarder SEK 2014 (proforma****). Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland 2,0 miljarder SEK. I juli 2014 förvärvade Lifekoncernen den norska hälsokostgrossisten Validus Engros AS och det norska butiksbolaget Validus Butikkdrift AS. Butikerna i Validus Butikkdrift AS var sedan tidigare medlem i Life.

I augusti 2015 öppnade Lifekoncernen den första butiken i Danmark.

*** Medelantalet anställda (FTE), inkl Validus Engros AS och Validus Butikkdrift AS (helår)