Hälsokedjan Life etablerar sig i Danmark

2015-06-01

Nordens största hälsokedja Life, med över 400 butiker i Sverige, Norge och Finland fortsätter nu att expandera. I augusti öppnas den allra första Life-butiken i Danmark.

Life är med sina 775 000 klubbmedlemmar och 438 butiker fördelat mellan Sverige, Norge och Finland den marknadsledande hälsokedjan i Norden. Nu tar de nästa steg i satsningen på den nordiska marknaden och lanserar i augusti sin första butik i Danmark. Butiken kommer att öppna i ett av Köpenhamns största köpcentrum, Fisketorvet.

– Den danska hälsofackhandeln liknar på många sätt den svenska men domineras väldigt mycket av fristående aktörer. Där hoppas vi fylla ett tomrum. Med vårt unika lifestyle-koncept som är framtaget för att möta dagens hälsobehov och trender tror vi oss kunna tilltala hälsomedvetna danskar, säger Lars Fins, koncernchef på Life.

Butiken i Fisketorvet är det första steget i etableringen av Danmark och målet är att på sikt ta en marknadsledande roll liknande den som Life i dag har i de övriga nordiska länderna.

– Vi har redan sett en ökad efterfrågan från Danmark av våra produkter. Dels genom handeln på vår webbsida men också att allt fler danskar har besökt våra butiker i södra Sverige. Kunskapen om hälsokost är väldigt hög i Danmark och vi vet exempelvis att danskarna är bland de bästa i hela Europa på ekologisk mat. Det gör att Danmark blir en extra spännande marknad för oss, Lars Fins.

Lars Fins, koncernchef Life Europe AB
Mobil: 0709-278000
E-post: lars.fins@lifeeurope.com

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 438 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 775 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 424 anställda*** och omsatte 1,4 miljarder SEK 2014 (proforma****). Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland 2,0 miljarder SEK.
I juli 2014 förvärvade Lifekoncernen den norska hälsokostgrossisten Validus Engros AS och det norska butiksbolaget Validus Butikkdrift AS. Butikerna i Validus Butikkdrift AS var sedan tidigare medlem i Life.

** Lifekoncernen äger och driver 151 butiker *** Medelantalet anställda (FTE), inkl Validus Engros AS och Validus Butikkdrift AS (helår)