Hoppa till innehållet
0 varor

Din varukorg är tom

  • Fri frakt till din lifebutik
  • Snabba leveranser
  • Fraktfritt över 499

Ett gentest som ger dig helheten

2016-05-30

Under förra veckan sände SVT ett inslag om gentester och nu vill hälsokedjan Life ge en mer nyanserad bild av vad Life Nutritest egentligen är för produkt. I kombination med egen kunskap om kroppen kan Life Nutritest gynna alla som är intresserade av ett hälsosamt liv och har en vilja att påverka sin hälsa genom sin livsstil.

Under november 2015 lanserade Life en unik produkt i sina butiker. Ett omfattande DNA-test vid namn Life Nutritest där användaren, genom ett enkelt salivprov, får fram ett omfattande provsvar baserat på cirka 100 genetiska variationer. Det korta reportaget i SVT tog dock endast upp en liten del av detta. Därav vill Life nu belysa den faktiska innebörden samt bidra med kompletterande information gällande Life Nutritests analys av hur kroppen svarar för olika typer av träning.  

Proverna från Life Nutritest analyseras av ett svenskt ledande laboratorium i Göteborg vid namn Life Genomics. Hälso- och livsstilsvariationer i ditt DNA analyseras och jämförs med ett internationellt snitt, för att sedan omvandlas till personligt anpassade hälsorekommendationer för hur du ska gå tillväga för att hålla dig frisk och hälsosam. Resultatet presenteras i bokform som ett eget personligt hälsolexikon.

– Ett DNA-test ger dig din unika personliga genetiska profil och är en grund för att åstadkomma rätt förändringar i dina levnadsvanor. Variationerna i just din genuppsättning kan avslöja vilken typ av träning som har störst effekt på din kropp, hur känslig eller mottaglig du är för olika näringsämnen eller hur din kropp tar upp vitaminer och mineraler, säger Mikael Kubista, VD och grundare för Life Genomics AB.  

– Life Nutritest har tagits emot väl hos våra kunder och vår erfarenhet är att de som utfört testet blir mer intresserade av förändring mot en hälsosam livsstil. I SVT:s reportage framställs det dock som att provsvaret ska ses som något definitivt och det framgår inte att det istället bör ses som en hälsorekommendation och en unik möjlighet att förstå din kropp bättre. Det är synd då Life Nutritest är en produkt som kan hjälpa många att förstå vad kroppen behöver oavsett om det gäller träning eller kost, säger Thomas Johansson, Marknadsdirektör på Life.  

Mer information om Life Nutritest: lifebutiken.se/nutritest  

Mer information om Life Genomics AB: http://www.lifegenomics.se  

Har du frågor om Nutritest?
Kontakta: Thomas Johansson      
Telefon: 010 - 543 3004     
 E-post: thomas.johansson@lifeeurope.com  

Mikael Kubista  Marknadsdirektör Life      
VD och grundare Life Genomics
Telefon: +46 (733) 928168
E-post: mikael.kubista@lifegenomics.se  

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 438 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 775 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 424 anställda*** och omsatte 1,4 miljarder SEK 2014 (proforma****). Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland 2,0 miljarder SEK.  I juli 2014 förvärvade Lifekoncernen den norska hälsokostgrossisten Validus Engros AS och det norska butiksbolaget Validus Butikkdrift AS. Butikerna i Validus Butikkdrift AS var sedan tidigare medlem i Life.  

I augusti 2015 öppnade Lifekoncernen den första butiken i Danmark.  

 * Life innefattar Lifekoncernen inkl Lifes medlems- och franchisebutiker.
 ** Lifekoncernen äger och driver 151 butiker  
*** Medelantalet anställda (FTE), inkl Validus Engros AS och Validus Butikkdrift AS (helår)
**** Inklusive försäljningen (helår) i Valdius Engros AS och Validus Butikkdrift AS 

Produkten har lagts i kundvagnen