Hoppa till innehållet
0 varor

Din varukorg är tom

  • Fri frakt till din lifebutik
  • Snabba leveranser
  • Fraktfritt över 499

Här är årets storsäljare inom hälsa

2014-12-19

– Nya siffror visar på rekordförsäljning av supermat och nyttiga snacks.

Det råder en tydlig hälsotrend i landet vilket även märks av i hälsokedjan Lifes butiker. Framförallt är det supermat och nyttigare snacks som har stigit rejält i popularitet bland svenskarna. Försäljningen inom supermat-kategorin ökade med hela 20 procent i Lifes svenska butiker under året medan nyttiga snacks gick upp med 21 procent. Mellan januari och november ökade samtidigt Life sin försäljning i Sverige med fem procent jämfört med samma period föregående år.

Allt fler svenskar bli mer medvetna om sin hälsa och det är förmodligen ingen slump att aktivitetsarmbandet blev vald till årets julklapp i år. När Life frågade 1007 svenskar om deras hälsovanor i början av året, i undersökningen Hälsobarometern, svarade hela 65 procent att de skulle vilja äta mer allsidigt och hälsosamt än vad de gör idag. I samma undersökning svarade dessutom fler än fyra av tio att de motionerar för att främja sin långsiktiga hälsa. När Sifo frågade om svenskarnas nyårslöfte i slutet av 2013 toppade samtidigt ”att äta hälsosammare” listan över de vanligaste löftena.

Under året har Life även kunnat se att intresset för att äta mer hälsosamt har ökat kraftigt. Efterfrågan på råvaror med exceptionellt högt näringsinnehåll, så kallad supermat, har ökat med hela 20 procent i butik och börjar nu bli ett allt vanligare inslag i de svenska hemmen. I veckan avslöjades det samtidigt att chiapudding är den mest googlade maträtten i landet under 2014 vilket stärker bilden av att supermat är en av de hetaste trenderna just nu.

– Vi har sett en kraftig ökning på supermat under året och det mediala intresset kring de olika råvarorna har nog gett försäljningen en skjuts. För ett par år sedan var det få som visste vad chiafrön eller spirulina var för något. Därför är det extra roligt att se att så många nu fått upp ögonen för de fördelar som finns med att föra in supermat i den dagliga kosten, säger Gunnel Åkerman, VD på Life Sverige.

En annan kategori som ökar kraftigt i hälsokedjans butiker under året är rogivande produkter, som ökar med 33 procent. Även försäljningen på nyttiga snacks, som bars och nötter, har gått upp med 21 procent.

Mellan januari och november ökade samtidigt hälsokedjan Life sin försäljning i Sverige med fem procent jämfört med samma period föregående år. En utveckling som kan härledas till ett större intresse bland svenskarna att leva ett liv med hälsosam balans mellan vila, motion och kost.

Här kategorierna som ökat mest i Lifes butiker under 2014

1. Rogivande produkter 33 %
2. Nyttiga snacks 21 %
3. Supermat 20 %
4. Specialdiet-produkter 7 %
5. Mineraler och vitaminer 7 %

För mer information kontakta:

Gunnel Åkerman, VD Life Butiksdrift Sverige
Mobil: 010–543 3006
E-post: gunnel.akerman@lifeeurope.com

Om Life

Life* är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 443 butiker** fördelat på Sverige, Norge och Finland och cirka 600 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 304 anställda*** och omsatte ca 786 miljoner SEK 2013. Totalt, inklusive medlems- och franchise-butiker omsätter Life* i Sverige, Norge och Finland ca 1,7 miljarder SEK.

* Life innefattar Lifekoncernen inkl Lifes medlems- och franchisebutiker.
** Lifekoncernen äger och driver 107 egenägda butiker
*** Medelantalet anställda

Produkten har lagts i kundvagnen